5 életmód tipp a téli időszakra

A napi rutinod további segítséget jelenthet a szervezet számára a novemberben elinduló Ájurvédikus téli időszakra. 

 

Kérlek, a napi rutinod kialakításánál arra törekedj, hogy ne egy vágyálom szerinti rutint tűzz ki magadnak, hanem egy olyat, ami kivitelezhető, fenntartható és betartható számodra. 

5 napi rutin vagy életmód tipp, amivel segítheted magadat a sötétebb évszakban:

1, Nyugalmas pihenés & rendszeresség

A tél nem csak a kinti természet számára hozza el a téli álmot, hanem a mi szervezetünk is ehhez a változáshoz alkalmazkodva több pihenést, nyugalmat és alvást igényel. Az elegendő alvás nagyon fontos ebben az időszakban. Feküdj le korán és kelj fel korán, reggel 6 óráig ajánlott kipattani az ágyból. Igen, sajnos, a reggel 6 óra utáni fekvéstől és alvástól csak fáradtabban kelünk fel és fáradtabbak leszünk. De, ha időben lefekszünk este (22 óra) és ezt az időpontot jóval megelőzően (legalább 1/2 órával) az összes elektronikai készülékünket kikapcsoljuk, akkor a korai kelés nem okoz majd gondot.

 

Ez az évszak a passzív pihenés ideje, de kerüld az időtöltést a TV előtt vagy az interneten, mert nem felöltenek, hanem lemerítenek. A passzív pihenést pedig a természet azért találta ki számodra, hogy fel tudj töltődni, regenerálódin tudj és befelé, magadra figyelni. Ezért, ha teheted inkább olvass, meditálj, lazíts vagy hallgass nyugtató és felemelő zenét.

 

Nagyon jó támogatást nyújt még a szervezetednek ebben az időszakban a rendszeresség. A rend és rendszeresség, mint a napirendedben, az étkezésekben és a lefekvés & felkelés időpontjaiban is megnyugtatja a csapongó vata energiákat, az elmét és a napi feszültségeket, idegeskedéseinket. Érdemes egy kicsit rendezni a napi rutinunkat és magunkat hozzá tartani! 

2, Igyál sokat & jót

Télen nem csak a bőrünknek fontos a hidratálás és a folyadék, hanem az egész szervezet számára. Talán fontosabb, mint nyáron a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék fogyasztása.

Kezd a napot egy bögre meleg teával, ha szereted, akkor gyömbérteával. Napközben se felejts el inni és iktass be a napodba tudatos ivó szüneteket. Figyeld és nézd, hogy mennyit iszol és semmi kép ne este idd meg a teljes napi folyadék adagodat, mert igen zaklatott lesz a most nagyon is fontos alvásod 😊

 

És mit igyunk:

 

A legjobb, amit tehetsz, hogy meleg és melegítő hatású gyógynövény és/vagy fűszerteákat fogyasztasz. A szervezet meleg érzetét támogatóan és a vata minőséget harmonizálóan hat az édesgyökér, a fahéj, a kardamom és a gyömbér.

A friss gyömbér és citrom tea télen kihagyhatatlan, mert immunerősítő, melegítő és emésztést támogató hatással rendelkezik. A legjobb egy ilyen teával kezdeni a reggelt. Nekem évek óta a kedvencem, evvel kezdem a napomat és a nap bármelyik időpontjában szívesen fogyasztom. Próbáld ki Te is, de ne filteres verzióban 😊!

 

Recept:

1 fél hüvelykujjnyi friss meghámozott és kis darabokra vágott gyömbért

0.5 L forrásban levő vízzel leöntünk.

Hagyjuk állni és ha már kicsit kihűlt (iható hőmérsékletre) hozzá adjuk egy közepes méretű 1/2 citrom levét (mézzel ízesítheted, ha szeretnéd).

3, Étkezések & tápláló ételek

 

Mivel ebben az időszakban erős az emésztő tüzünk és vele együtt az emésztésünk ezért gyakran ilyenkor a legerősebb az éhség érzetünk és az étvágyunk. Ilyenkor könnyen többet eszünk a szükségesnél, sőt még az ünnepek is ebbe az időszakba esnek és így nem ritka, hogy túl esszük magunkat. Különösen az édesség, a nassolás, a sütemények és az élvezeti cikkek (mint pl.: az alkohol) iránti vágyunk erősödhet fel. Pedig sajnos a szervezetnek az lenne ebben az időszakban a jó, ha többször sikerülne ellenállni a kisértésnek és jobban tudnánk magunkra, testi és lelki egészségünkre vigyázni.

 

Ajánlott a meleg és főtt ételek fogyasztása, helyi és idény zöldségekből, a megfelelő fűszerekkel elkészítve (erről bővebben itt olvashatsz ). Amivel ezen túl még segítheted az emésztésedet, hogy nyugodt környezetben és időt adva magadnak fogyasztod el az ételt.

 

A reggeli fontos és nem javasolt kihagyni vagy tejeskávéval és keksszel helyettesíteni.

 

Próbálj napközben rendszeresen enni, azaz naponta nagyjából ugyanakkor. A csipegetést és a nassolást próbáld kerülni, mert folyamatosan működésben tartja az emésztést és így nem tud a szervezet egy emésztési folyamatot lezárni és utána megpihenni.

 

Későn este (este 7 óra után) már ne egyél sokat és nehezet, mert az a számodra most még inkább fontos pihentető alvást zavarja meg.

4, Melegítő & hidratáló testápolás

 

A kinti száraz hidegben és a fűtésnek köszönhetően a benti száraz melegben könnyen kiszárad a testünk. Nagyon jótékony hatású a száraz bőr problémákra a szezámmagolaj. Fontos, hogy elegendő folyadékot vegyünk magunkhoz, de kezünket, lábunkat és akár egész testünket is ajánlott jó minőségű szezámmagolajjal bekenni.

 

Az egyik leghatékonyabb megoldás, ha fürdés előtt masszírozod be az egész testedet, vagy a különösen száraz testrészeket szezámmagolajjal és csak utána állsz víz alá. A meleg vízzel ugyanis az olajat lemosod, de a kitágult pórusokon keresztül a bőr beszívja az olajat és a fürdés alatt a bőr nem szárad tovább ki. Csodás eljárás és még a bőr is igazán pihe puha és tiszta lesz. Tusfürdőre vagy szappanra nincs is szükséged – sőt kerüld is el a használatát, mert nagyon szárítja a bőrt.

 

Egy jó téli tipp még a száraz orrnyílások megoldására: hidegen sajtolt szezámmagolaj cseppentés mind két orrnyílásba. Ezt alkalmazva nem szárad ki az orrunk és a csapongó elménk is könnyebben megnyugszik. 1-1 csepp mindkét orrnyílásba, majd egy gyengéd belégzés és utána az ujjunkkal finoman összenyomjuk az orrnyílásunk ezzel bemasszírozzuk az olajat az orrjáratba. (Ha sebes az orrod belül, amíg be nem gyógyul, ne használd ezt az eljárást)

5 Mozgás & friss levegő

 

Különösen a sötétebb évszakban szükséges sokat és még több időt kint tölteni a szabadban, a természetben. Mivel kevesebb fényt tudunk a korai sötétedés miatt magunkba szívni, érdemes amikor csak tudunk kimenni a szabadba, hogy minél több természetes fény érhessen bennünket. Csak ajánlani tudom, hogy időjárás és hideg ellenére tölts időt a természetben, sétálj, kirándulj és ha teheted akkor a dolgozó asztalodat is helyezd egy ablakhoz közel. A téli nyomasztó sötétséget így könnyebb lesz elviselni.

 

Mozogj és mozogj rendszeresen! Lélegezz mélyen és gyakran lélegezz be friss tiszta levegőt! A jóga, a csikung, a taicsi és más gyengéd mozgásformák segítenek abban, hogy rugalmasak és mozgékonyak maradjunk.

 

Ebben az évszakban különösen fontos egészségünk szempontjából a napot testmozgással és egy rövid légzőgyakorlattal kezdeni. Tényleg nem az a fontos, hogy alapos és mindent átmozgató testmozgás vagy jógát végezzünk. A lényeg az, hogy rendszeresen szenteljünk egy pár percet a testmozgásra, légzésre és azt figyelemmel végezzük. Itt a kevesebb többet érhet, mint a sok!

 

 

Most, ebben az évszakban van itt az ideje annak, hogy kedvesen és figyelmesen gondoskodj magadról, kívül és belül egyaránt.

 

 

A Jóga & Életmód Táborunkban természetesen ezeket a kisebb-nagyobb támogatásokat a szervezeted mind megkapja, sőt talán még többet is. Az étkezésnél, a napi rutinnál és minden tevékenységünk alatt támogatjuk a szervezetet és felkészítjük, nem csak az advent időszakra, hanem az Ájurvédikus télre is.

 

Élvezd az évszakok adta változatosságot, minden szépségével és életteliségével. Fény és szeretet kisérjen ebben az időszakban is!

 

 

Hasonló tartalmak

Ki írja a tartalmat?

Pócza Barbara

Üdvözöllek! A nevem Barbara! Közel 20 éve foglalkozom jógával,  a természetgyógyászat különböző ágaival és ájurvédával. Ez számomra nem csak egy hivatás, hanem egy életforma. Igyekszem a tapasztalatom és tudásom minél élvezhetőbb és könnyedén fogyasztható formában megosztani Veled. Kellemes olvasást kívánok!  

Legújabb bejegyzések

Érdekesnek találhatod

Méregtelenítés…felkapott téma, sok tévhit, sok félreértés. Most megtekintheted a nemrégiben tartott online webinár felvételét ahol ezt a témát jártam körbe. Legyél naprakész a témában és tekintsd meg a felvételt! 

Egyszerű lépések egy hihetetlen új év felé – Nem csak új év kezdéshez. Könnyen és hatékonyan alkalmazható módszerek, új szokások elkezdéséhez és régi, rossz szokások leküzdéséhez. 3 modulból álló online kurzus.

Rovatok

Inspiráció és Jóga a Youtube csatornámon

Belső ragyogás Facebook csoport

Egy inspiráló és támogató közösséget keresel? Csatlakozz a zárt Facebook csoportunkhoz, ahol többek között ezt is megtalálhatod

Örömmel értesítelek, hogy

A Jóga365 tagsági programunk elindult!

Ismerd meg a program részleteit és próbáld ki az első 2 hétben díjmentesen