, ,

Hogyan hűtsd le magadat a nyári hőségben?

Mit ajánlj az Ájurvéda?

Mit tehetsz, hogy jobban viseld a hőséget?

A klíma egy gyakori megoldás szokott lenni a nagy melegre, de valójában néha többet árt, mint használ. Ha klimatizált szobában dolgozol vagy alszol, akkor a test sokkal nehezebben viseli majd a meleget, amikor kilépsz a szabadba. És kérlek, a meleg ellenére lépj gyakran ki a szabadba!

Fontos a test számára és könnyebben elviselhető a meleg, ha fokozatosan növekszik a hőmérséklet. A hirtelen hőmérséklet ingadozás, pl.: klimatizált 22 fok az autóban és kiszállás a 35 fokba, nagyon megviseli a szervezetet és nehezen tud alkalmazkodni a hirtelen meleghez.

Ha klímát használsz, segítség a szervezet számára, ha a kinti és a benti hőmérséklet között maximum 10 fok eltérés van. Ha kint 35 fok van, akkor bent legalább legyen 25.

Hogyan hűtsd magadat a nagyon meleg napokon:

Pulzuspontokat hűtsd le (pl.: csukló, boka és lábfejek) de ne jéghideg vízzel!

Édes, keserű és fanyar ízeket részesítsd előnyben.

Csökkentsd a só vagy sós ételek bevitelét (természetesen, ha sokat izzadtál, akkor fontos az ásványi sók visszatáplálása)!

Kerüld a csípős, túl fűszeres ételeket, fokhagymát és a gyömbért!

Kerüld a jeges italokat. Minimum szobahőmérséklet még ilyenkor is a legjobb a szervezet számára. Készíts saját limonádét és igyál sokat! Ideális friss fűszer / gyógynövényt beletenni pl.: bazsalikom, citromfű, menta vagy levendula

Menj az erdőbe és engedd, hogy a természet lehűtsön.

Az ellazulás és a nyugalom támogatja a pitta csendesítését és segít abban is, hogy ne hevülj túl. Sok pihenést javaslunk 🙂 halk beszédet, lelassulást, kevesebb és visszafogott tevékenykedést…

Amikor csak lehet, tedd le a telefonodat és kapcsold ki! Legyenek olyan napok, amikor a telefonodat egyáltalán be se kapcsolod. Engedd, hogy az idegrendszer megpihenjen és ez sokat segít abban, hogy a hőséget jobban viseld minden szinten.

Furcsa módon a sok tevékenység, a kerti partik, a baráti összejövetelek és az eseménydús, programgazdag napok mind fokozzák a tüzet bennük és a meleget. Ezért a túlhevülés ellen ajánlott a teletervezett naptárból ezt azt kihúzni és csendesebb napokat, lassabb és eseménymentesebb pihenőnapokat is betervezni.

Hűsítő jóga gyakorlás és légzőgyakorlat:

Igazi forrójógára adhat lehetőséget a jóga és ha szereted a meleget nyugodtan élvezd is, de fontos tudnod, hogy egy felhevült test ízületeinek nagyobb a mozgástere és könnyebben fordulhatnak elő így sérülések, hiszen észrevétlen is túlmegyünk saját testünk korlátjain.

Ha azok közé tartozol, akik a meleget nehezebben viselik, tudd, hogy nem kell felhagynod a gyakorlásoddal! Lehet úgy gyakorolni, hogy támogasd a szervezeted hűtését.

Ehhez ajánljuk a következőket:

  • A nap hűvösebb szakaszaiban szánj időt a jóga gyakorlására. Érdemes kicsit korábban felkelni és a friss hűs időben jógázni.
  • Nyáron ajánlott egy gyengédebb, pihentetőbb gyakorlás. Részesítsd előnyben az előrehajlásokat és a csavarásokat, amelyek megtisztítják és megnyugtatják az emésztőrendszert.
  • Kerüld el a túlmelegedést (és a sérülés kockázatát) a gyors ütemű sorozatokkal vagy erőteljesebb ‘edzéss’ jellegű jógákkal.

A Belső Ragyogás – Lélekjóga YouTube csatornán találsz is egy jóga gyakorlás videót meleg nyári napok átvészelésére, de itt is megnézheted: 

Shitali vagy sheetali Pranayama:

A shitali pranayama egy hűtő légzőgyakorlat, ami segítség lehet a felforrósodott test lehűtésében.

Gyakorold, amikor eszedbe jut, amikor szükségét érzed és legyen a napi jóga gyakorlásod része, hogy rendszeres végzés által tudja a szervezet hűtését támogatni.

A nyelv különleges formát ölt ebben a légző gyakorlatban, amit nem mindenki tud megcsinálni. Ha Neked nem sikerül kis ‘taco’-t formázni a nyelvedből több megoldással is áthidalhatod ezt a nehézséget:

  1.  A levegőt a fogak között szívod lassan be.
  2. A nyelvet vissza gördíted a szájpadlásra, résre nyitod a szádat és így szívod lassan be a levegőt.
  3. Kinyújtott nyelvvel is lehet csalni 🙂

A fent található hűsítő jóga gyakorlásban megtalálod ezt a légzőgyakorlatot, de külön videóban is fent van már a YouTube csatornán, amit természetesen itt is meg tudsz nézni: 

Hűtő ételek & egy hűsítő tea

Az emésztő tűz természetes nyári csökkenését a jeges italok és hideg ételek (igen, ide tartozik a fagylalt is) tovább fokozzák. Bármi, ami hideg gyengíti az agnit!

Jó ötletnek tűnhet egy pohár jeges ital egy forró nyári napon, de ezzel az emésztést gyengíted, ami nehézségeket okozhat, amikor az idő hűvösebbre vált és szükséged lenne egy erősen működő emésztőrendszerre.

Hogy egész évben egyensúlyban maradj, ezen a nyáron vezesd be a hűsítő ételeket (a hideg ételek helyett). Vannak olyan ételek, amelyek természetes tulajdonságaikban hűsítenek, nem pedig jegesen vagy hidegen.

Ezek közé tartoznak a következők:

  • Kókusz
  • Fehér rizs (basmati)
  • Zab
  • Tejtermékek
  • Édes gyümölcsök (pl. füge, körte, alma, szölő)
  • Uborka (nem ecetes vagy kovászos)
  • alma
  • dinnyék (ajánlott magukban fogyasztani és más étellel nem keverni)
  • málna
  • brokkoli
  • karfiol
  • cukkini
  • zsenge tök
  • borsó
  • spenót
  • tofu (finom ízért pácold be fogyasztás előtti éjszakára)
  • ghí
  • tápióka
  • chiamag (fogyásztás elött be kell őket áztatni!)

Fűszerek és gyógynövények:
Menta, vanília, kardamom, koriander vagy friss korianderlevél, édeskömény, hibiszkusz, rózsa és levendula.

Egyszerű ájurvédikus tea recept: Hibiszkusz, rózsa és menta tea

Ehhez a recepthez három hűsítő gyógynövényt kombináltunk, hogy olyan édes, kortyolható (nem jeges) teakeveréket hozzunk létre, amely tökéletes a forró nyári napokra.

Ne tegyél bele jeget, hanem hagyd, hogy a gyógynövények hatása természetes módon csökkentse a testhőmérsékletét, és az agnit (emésztő tüzet) optimális szinten tartsa.

Recept:

  • 500 ml víz
  • 1 tk. szárított hibiszkusz,
  • 1 tk. rózsaszirom és
  • 1 tk. mentalevél

Elkészítés:

Tedd a fűszernövényeket és a vizet egy lábasba, és forrald fel. Kapcsold le a hőt, és hagyd állni 10-20 percig. Szűrd le és más ihatod is.

Ezek a gyógynövények természetes édességgel rendelkeznek, de ízlés szerint adhatsz hozzá egy kis juharszirupot, ami jobban hűsít, mint a méz.

Ha beáztatod a gyógynövényeket egy éjszakára vízbe és utána készíted el reggel a teát több ízt vonsz ki a növényekből, és ízletesebb lesz az italod.

Egészségedre!

Hasonló tartalmak

Ki írja a tartalmat?

Pócza Barbara

Üdvözöllek! A nevem Barbara! Közel 20 éve foglalkozom jógával,  a természetgyógyászat különböző ágaival és ájurvédával. Ez számomra nem csak egy hivatás, hanem egy életforma. Igyekszem a tapasztalatom és tudásom minél élvezhetőbb és könnyedén fogyasztható formában megosztani Veled. Kellemes olvasást kívánok!  

Legújabb bejegyzések

Érdekesnek találhatod

Méregtelenítés…felkapott téma, sok tévhit, sok félreértés. Most megtekintheted a nemrégiben tartott online webinár felvételét ahol ezt a témát jártam körbe. Legyél naprakész a témában és tekintsd meg a felvételt! 

Egyszerű lépések egy hihetetlen új év felé – Nem csak új év kezdéshez. Könnyen és hatékonyan alkalmazható módszerek, új szokások elkezdéséhez és régi, rossz szokások leküzdéséhez. 3 modulból álló online kurzus.

Rovatok

Inspiráció és Jóga a Youtube csatornámon

Belső ragyogás Facebook csoport

Egy inspiráló és támogató közösséget keresel? Csatlakozz a zárt Facebook csoportunkhoz, ahol többek között ezt is megtalálhatod

Örömmel értesítelek, hogy

A Jóga365 tagsági programunk elindult!

Ismerd meg a program részleteit és próbáld ki az első 2 hétben díjmentesen